HSC Express 5

Bestilt af Molslinjen, til besejling af Bornholm

Molslinjen udmeldte i oktober 2019 at man havde bestilt en ny færge til transporten til og fra Bornholm. Den nye hurtigfærge forventes blive indsat i 2020 2022. Byggeriet er blevet forsinket på grund af Covid-19.

Færgen vil blive bygget af Austal, der også stod for byggeriet af Bornholmstrafikkens “Leonora Christina” og “Villum Clausen”

Færgen vil blive udstyret med fire hovedmotorer med 16 cylindre i hver, der kan anvende alternative brændstoffer.
Den vil have to T-foils, og samtidigt have et aktivt trim tap system.

HSC Express 5 - Bornholmslinjen - Austal 2020
HSC Express 5 – Bornholmslinjen – Austal 2020

Tekniske informationer:

  • Længde 115 meter
  • Bredde 30,5 meter
  • Marchfart 37 knob
  • Passagerer 1610
  • Biler 450 (eller 610 vognbanemeter for fragt samt 257 biler)

Skibets byggeri:

Pressemeddelelse 25. oktober 2019

Austal informerer den 25. oktober 2019, at skibet bliver det hidtil største de har bygget, og at skibet vil blive bygget på deres værft i Balamban, Philippinerne.

Byggeriet vil starte i tredje kvartal 2020, når et skib til Fred Olsen er søsat.

Motorerne vil være forberedt på LNG (Flydende Natur Gas), men for at anvende brændstoffet på et senere tidspunkt vil skibet skulle “opgraderes”.

HSC Express 5 - Bornholmslinjen - Austal 2020
HSC Express 5 – Bornholmslinjen – Austal 2020

Express 5 kommer til at minde om Express 4, blot større:

Express 5’s “lillesøster” Express 4

Pressemeddelelse 9. juli 2020

Austal informerer om at man, på deres filippinske værft, har gennemført den traditionelle udskæring af første aluplade til skroget, tidligere på ugen.

Express 5 der får skrog nummer 423, bliver den største færge Austal nogensinde har bygget.

HSC Express 5 - Bornholmslinjen - Austal 2020
HSC Express 5 – Bornholmslinjen – Austal 2020

En kommentar til “HSC Express 5”

Skriv en kommentar