M/S Jens Kofoed

Bygget til “A/S Bornholmsfærgen af 1962” i 1963. Skroget blev bygget af det engelske værft “Bartrams & Sons” i Sunderland, hvorefter indretningen blev udført i Tyskland af værftet “Bremen-Vulkan” i Bremen.

M/S Jens Kofoed havde IMO nummer 5405542.

Tekniske data:

  • Længde 88,10 meter
  • Bredde 16,21 meter
  • Dybgang: 4,22 meter
  • Vægt: 2964 Brt
  • Passagerer: 1000 personer
  • Vogndæk: 100 biler
  • Køjer: 268
  • Motorer: 4 stk MAN G9V 30/45A.L
  • Effekt: 3530 kW
  • Brændstof: Diesel
  • Hastighed: 17,0 Knob

Færgen blev solgt til DFDS den 25. november 1964.

Tidslinje:

  • 1962
    • 11 august 1962
      Skibet bestilles
  • 1963
    • 28 januar 1963
      Kølen lægges i Sunderland.
    • 7 maj 1963
      Søsat, og efterfølgende bugseret til Bremen, for aptering.
    • 30 juli 1963
      Prøvetur
    • 4 august 1963
      Overdrages til A/S Bornholmsfærgen af 1962
    • 5 august 1963
      Ankommer for første gang til Rønne.
    • 7 august 1093
      Indgår på ruten Rønne – København.
  • 1964
    • 2 april 1964
      Skibet indsættes på ruten Ystad – Swinoujsche
    • 25 november 1964
      Solgt til DFDS A/S i København.
    • 8 december 1964
      Omdøbt til Skipper Clement
    • 22 december 1964 – 4 januar 1965
      Sejler på ruten København Aalborg.
  • 1965
    • Februar 1965 – 4 januar 1974
      Sejler på ruten Frederikshavn – Oslo
  • 1976
    • April 1976
      Chartres til Juguslavien, og omdøbes til Slavija
    • September 1976
      Sælges til Linijska Provida, Jugoslavien
      Omdøbt til Slavija I
  • 1998
    • Oktober 1998
      Sælges til Inver Shipping Ltd i Kingstown.
      Omdøbes til Europa I
  • 2001
    • 3 april 2001
      Skibet opbringes af de italienske myndigheder, da de finder ud af at skibet transporterer illegale indvandrere til Italien, og har fået indrettet et illegalt casino ombord.
  • 2010
    • 14 februar 2010
      Skibet lægger til for sidste gang havnen i byen Aliağa, Tyrkiet, hvor den ophugges. (Foto)

Skriv en kommentar