Bygget til “A/S Bornholmsfærgen af 1962” i 1963. Skroget blev bygget af det engelske værft “Bartrams & Sons” i Sunderland, hvorefter indretningen blev udført i Tyskland af værftet “Bremen-Vulkan” i Bremen.
M/S Jens Kofoed havde IMO nummer 5405542.
Tekniske data:
- Længde 88,10 meter
- Bredde 16,21 meter
- Dybgang: 4,22 meter
- Vægt: 2964 Brt
- Passagerer: 1000 personer
- Vogndæk: 100 biler
- Køjer: 268
- Motorer: 4 stk MAN G9V 30/45A.L
- Effekt: 3530 kW
- Brændstof: Diesel
- Hastighed: 17,0 Knob
Færgen blev solgt til DFDS den 25. november 1964.
Tidslinje:
- 1962
- 11 august 1962
Skibet bestilles
- 11 august 1962
- 1963
- 28 januar 1963
Kølen lægges i Sunderland. - 7 maj 1963
Søsat, og efterfølgende bugseret til Bremen, for aptering. - 30 juli 1963
Prøvetur - 4 august 1963
Overdrages til A/S Bornholmsfærgen af 1962 - 5 august 1963
Ankommer for første gang til Rønne. - 7 august 1093
Indgår på ruten Rønne – København.
- 28 januar 1963
- 1964
- 2 april 1964
Skibet indsættes på ruten Ystad – Swinoujsche - 25 november 1964
Solgt til DFDS A/S i København. - 8 december 1964
Omdøbt til Skipper Clement - 22 december 1964 – 4 januar 1965
Sejler på ruten København Aalborg.
- 2 april 1964
- 1965
- Februar 1965 – 4 januar 1974
Sejler på ruten Frederikshavn – Oslo
- Februar 1965 – 4 januar 1974
- 1976
- April 1976
Chartres til Juguslavien, og omdøbes til Slavija - September 1976
Sælges til Linijska Provida, Jugoslavien
Omdøbt til Slavija I
- April 1976
- 1998
- Oktober 1998
Sælges til Inver Shipping Ltd i Kingstown.
Omdøbes til Europa I
- Oktober 1998
- 2001
- 3 april 2001
Skibet opbringes af de italienske myndigheder, da de finder ud af at skibet transporterer illegale indvandrere til Italien, og har fået indrettet et illegalt casino ombord.
- 3 april 2001
- 2010
- 14 februar 2010
Skibet lægger til for sidste gang havnen i byen Aliağa, Tyrkiet, hvor den ophugges. (Foto)
- 14 februar 2010