Airspeed AS.10 Oxford styrtet ved Kongemindet

Den 19. marts 1953 styrtede en af Flyvevåbnets fly ned tæt på Kongemindet i Almindingen.

Flyet var under indflyvning til Rønne Lufthavn, da den passerede en tågebanke, og ramte en række trætoppe.
Flyet styrtede i skoven, men stoppede mod en klippevæg der knuste flyet.

Der var to mand om bord, som begge blev dræbt ved styrtet.

De to ombordværende var Kaptain N. B. Larsen og Leutnant Bent Helge Stier Andersen.

Airspeed Oxford 21-237

Flyet var en af 44 brugte Airspeed AS.10 Oxford fly, som Danmark købte af Englands RAF, efter afslutningen af anden verdenskrig.

21-237 var af den ældre model “Airspeed AS.10 Oxford Mk. I”, og blev leveret til flyvevåbnet den 16. juni 1947, og efterfølgende udstationeret til ESK 722 i Værløse.

Royal Airforce træner til bombetogter i de små Airspeed AS.10 Oxford

Flytypen var ubevæbnet, og udstyret med to Armstrong-Siddeley motorer af typen “Cheetah X”. Hver motor havde 355 HK.
Topfarten var næsten 300 km/t, men normal march hastighed lå på 250 km/t.

Flyet var én af 6 fly der havarerede i perioden mellem 6. november 1946, hvor de første 2 fly blev leveret til det danske flyvevåben, og udgangen af marts 1955, hvor man ophuggede alle de resterende fly, på nær 8 der blev solgt til civilt brug.
Ophugning af flyene startede allerede kort efter indkøbet, da man måtte kanabilisere enkelte fly for reservedele, for at holde resten af flåden flyvende.

Tegning af Airspeed Oxford. Dette er dog af en bevæbnet type, der ikke var i brug i Danmark

Flyene der allerede var brugte da man købte dem efter krigen, viste hurtigt tegn på aldring og slitage. Livet som skolefly hjalp heller ikke på det, da skolefly ofte levede et hårdt liv.
Folk der havde med flytypen at gøre, talte også om at “Man skal have en pakke blå kapsøm med, når man flyver Oxford!”

I 1952 begyndte man at finde råd i flyenes trækonstruktioner, og limningerne begyndte at gå op.
Kort herefter besluttede flyvevåbnet sig for at flåden skulle pensioneres, og flytypen afvikles.

Vragdele fra flyet i 1953

I dag er meget få fly tilbage, og dem der eksisterende er så godt som alle faste installationer i museer, som ikke er flyvedygtige.

I New Zealand har man brugt 14 år på at restaurere en. Den vises frem for offentligheden for første gang i videoen herunder:

New Zealands Air Force Museums Airspeed AS10 Oxford

Hvis du ved mere om flyulykken ved Kongemindet, må du meget gerne efterlade en kommentar.

Skriv en kommentar