BornFiber

BornFiber

Bornholm har en lokal leverandør af Fiber og trådløs bredbånd.

Virksomheden er dog ikke mere Bornholmsk, end at den ejes af den sjællandske virksomhed Zibra A/S, direktionen holder til på Sjælland, men der er placeret en række lokale teknikere på øen.

Virksomheden holdt tidligere til i Wendell’s gamle fly fabrik, men er i 2019 flyttet ind i den tidligere tømrerforretning PH-byg’s lokaler.

BornFiber har to Internet løsninger til private.
Man kan få en fiber forbindelse hvis man bor i et byområde.
På landet må man nøjes med deres trådløse løsning, der vha retningsbestemte antenner overfører signalet trådløst mellem en lille parabol på gavl/skorsten og en af BornFibers mange master i landskabet.

I november 2019 udsendte Bornfiber en pressemeddelelse at de ville nedlægge 25 stillinger, da deres fiberudrulning var afsluttet.
Med lidt over 40 ansatte svarer det til mere end en halvering af arbejdsstyrken.

Fiber forbindelsen skulle være ganske stabil, men der har været en del kritiske røster om stabiliteten på deres trådløse ledning.
Kritikken går især udfald, langsomt netværk, især om aftenen, og perioder uden forbindelse til omverdenen.

Standard routeren der kommer med deres trådløse løsning er en Icotera i4601-00, der har en ganske ringe dækning. En del kunder løser dette ved at deaktivere det trådløse netværk under selvbetjeningsportalen “Mit BornFiber”, og efterfølgende tilslutte en anden router med bedre rækkevidde.

I slutningen af 2019 var der problemer med deres trådløse løsning. Mange kunder oplevede at forbindelsen faldt ud, og efter to måneder tilkaldte BornFiber Energistyrelsen, der har udstyr til at finde eventuelle støjkilder.

Til trods for at flere kunder henvendte sig med problemer, og at firmaet var klar over at der var perioder med støj, valgte de ikke at informere kunderne om problemet. Heller ikke efter at historien flere gange var oppe og vende, bl.a. i TV2 Bornholm, Bornholms Tidende og på Ingeniørens hjemmeside.

BornFiber instruerede kunder i at slukke for 5 GHz senderen i deres udstyr, hvilket “skulle løse” problemet.

Da energistyrelsen kom til Bornholm den 13. februar 2020, lykkedes det ikke at finde kilden til signalet.

Egne erfaringer:
Jeg har også selv BornFibers trådløse løsning, og må desværre tilslutte mig et ovenstående kor. Vi oplever en del irriterende perioder med udfald, primært om aftenen, og deres “kundeservice” afdeling er meget hurtige med at glide af på henvendelser. Desværre er kobberet i vores område i meget dårlig forfatning, så vi har ikke et brugbart alternativ.

Vi har oplevet lange perioder med ustabilt net, hvor deres “kundeservice” har gledet af på fejlmeldinger, og kun svaret efter gentagne rykkere.

De er hurtige til at foreslå mersalg med en abonnementsløsning hvor man kan få en bedre router til 49,- pr. måned, samt 25,- pr måned pr ekstra sender. Jeg bor i en ejendom på 100kvm, og de enheder jeg oplevede problemer med var i nabolokalerne, 3-4 meter fra deres router. Deres løsningsforslag med smart wifi router og to repetere ville altså koste 100,- ekstra pr måned (1200,- ekstra om året). Mere end hvad en bedre router, der uden problemer kan dække mere end mine 100kvm.

Deres hjemmeside kan findes på Bornfiber.dk

3 Comments

  1. Pingback: AirNet – BRNHLM

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *