Det Østbornholmske Dampskibsselskab blev stiftet den 4. april 1876
Firmaet lukkede efter 102 års sejlads, kort efter Staten overtog driften af “1866 bådene” samt “Østbornholms Dampskibsselskab” i 1978
Rute
Nexø -> Svaneke -> Gudhjem -> Allinge -> Hasle -> København tur/retur
Østbornholmske lagde ruten således at det kunne samle passagerer op i alle større byer langs kysten fra Nexø til Hasle.
Der var en del hoteller langs kysten, som reklamerede med transport til og fra “damperen”, for at lokke gæster til.
![Salene Badehotel, rekamerer med "Direkte Dampskibsforbindelse" og gratis vogn mellem kajen og hotellet.](https://www.brnhlm.dk/wp-content/uploads/2020/08/19XX_Salene_Badehotel_Direkte_Dampskibsforbindelse_HHP.jpg)
Sejladsen i 1978 fortsatte et lille års tid under navnet Bornholmstrafikken A/S
Skibe
S/S Erna (1877)
Bygget i Sverige. Forliste den 15. december 1897 efter at have påsejlet Falsterbo rev.
S/S Hammershus
![S/S Hammershus fra Det Østbornholmske Dampskibsselskab har lagt til ved Gudhjem - 1899](https://www.brnhlm.dk/wp-content/uploads/2021/02/image-1-1024x705.png)
![S/S Hammershus fra Det Østbornholmske Dampskibsselskab - 1899](https://www.brnhlm.dk/wp-content/uploads/2021/02/image-2-772x1024.png)
S/S Østbornholm (1924)
S/S Nordbornholm (1929)
M/S Nordbornholm (1939)
M/S Østbornholm (1939)
M/F Nordbornholm (1966)
M/F Østbornholm (1966)
Bygget på Kalmar Varv AB’s svnekse værft, og leveret den 1. juni 1966.
Sejlede fra 1980-2012 mellem Faaborg of Søby, og fra december 2014 som færge på Cap Verde.
Den 24. marts 2017 kæntrede færgen ved kajen i havnebyen Mindelo, mens skibet var ved at losse sin fragt. Én af containerne ombord flyttede sig på dækket, og vægtforskydningen fik skibet til at kæntre. I maj 2017 lykkedes det at få skibet på ret køl igen, da et spansk firma med det rette udstyr tilfældigvis var i området. Firmaet UCS var også involceret i at løfte Costa Concordia.
Ifølge artiklen er det planen at reparere og genindsætte skibet, der nu heder Soby.
IMO 6611667