I 1940 byggede Burmester & Wain motorskibet M/S Rotna til Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866. (OBS: mange får fejlagtigt blandet M/S Rotna sammen med M/F Rotna, der sejler samme rute fra 1971).
M/S Rotna var udstyret med en enkelt 7 cylindret B&W motor af typen 2 SA (500×900) 750-VF-90 med 3.000 HK
Skibet kunne transportere 1.100 passagerer.
IMO nummer: 5300998
Længde: 81,89 meter
Bredde: 12, 91 meter
Dybgang: 4,30 meter
Topfart 15 knob
Rotna blev søsat den 17. januar 1940, og leveret den 17. maj 1940.
Færgen sat ind på ruten Rønne-København den 20. maj 1940, men blev kort tid senere oplagt i Rønne havn, for resten af den tyske besættelse.
Flere af de sovjetiske bomber, ramte Rotna den 7. maj 1945, og selvom skibet holdt sig ovenvande, blev det alligevel svært beskadiget.
Rotna blev bugseret til Burmeister & Wain’s værft i København, hvor skaderne blev udbedret.
Efterfølgende blev skibet atter sat ind i fast rutefart mellem Rønne og København.
I februar 1964 omdøbtes Rotna til “Hammershus”, for igen at blive omdøbt til Rotna i maj 1965.
I december 1969 solgtes Rotna til det Tyske selskab “Eckhardt & Co” i Hamborg.
“Eckhardt & Co.” fjernede motorer med mere og solgte i marts 1970 skibet til et Spansk selskab, ved navn “Villanova” i Barcelona, der ville bruge skibet som flydende Hotel. (Nogle kilder skriver at hun skulle ophugges i Barcelona).
Rotna forliste 28. marts 1970 under bugsering til Spanien.
Jeg er blevet oplyst fra en tidligere medarbejder i Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866, at Rotna skulle være sunket i den sydlige del af den engelske kanal under bugsering. Samme kilde fortalte at skibet skulle ophugges.
Hvis du har flere informationer om M/S Rotna, er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar nederst på siden.
Jeg er især interesseret i at høre om nogen kender til planer om at indrette det som hotelskib.