Den 29. april 1944 styrtede et amerikansk bombefly ned på en mark nær Poulsker, og udbrændte.
Alle ombord på nær én overlevede. Den sidste ligger den dag i dag på Poulsker kirkegård.
Bombeflyet lettede fra Seething Airfield i England, for at tømme sin last over byen Berlin.
Seething Airfield.Under sin mission blev flyet dog hårdt ramt af det tyske Wermachts antiluftskyts. Blot én af Liberatorens fire store motorer fungerede da det nåede Østersøen. Flyet havde pådraget sig store skader fra flak, på næse- og haleparti. Tårnene med maskingeværer på taget, og i næsen var ødelagt og haleplanet med flyets haleror var svært medtaget.
Flyet tabte 600 fod (182,88 meter) i højde hvert minut, så dem ombord besluttede at springe ud så snart de kom ind over Bornholm. Første mand sprang i ca 1 km’s højde, og piloten sprang som den sidste ved 700 meters højde.
Liberatoren styrtede efterfølgende ned på en mark, hvor resterne af den brændte ud.
Desværre foldede skytten Sergent Harry J. Ambrosini’s faldskærm sig ikke ud, og han overlevede derfor ikke landingen.
Harry blev begravet på Poulsker kirkegård i maj 1944, hvor hans grav stadig ligger.
Flyet var en af 18.188 bombefly af typen “B-24 Liberator” fly som Consolidated fremstillede mellem 1940 og 1945.
Poulskerflyet var af den forbedrede type B 24H hvor de store glasarealer ved forreste skytte var blevet erstattet af et elektrisk drevet tårn (som også kan ses på flyene der bliver bygget på en af Fords fabrikker herunder:
Flyet kendingsmærke var 41-29479.
De amerikanske fly havde alle deres eget kaldenavn, og hvad præcis dette fly hed, er der lidt uenighed om.
Nogle steder er den opgjort som “Gypsy Moth”, andre steder som “Gypsy Rose” og ifølge American Air Museum, hed flyet med det kendingsmærke “Big Bad Wolf”.
Billedet herover er ikke flyet fra Poulsker, men en anden lignende B-24 der måtte nødlande i England efter en bombemission.
Hvis du har yderligere informationer om flystyrtet i Poulsker, må du meget gerne efterlade en kommentar nederst på siden.