Bornholms jernbaner blev skabt af tre separate selskaber, som senere blev sammenlagt, til ét enkelt.
De tre oprindelige selskaber var:
- Rønne-Nexø Jernbane – RNJ
- Rønne-Allinge Jernbane – RAJ
- Alminding-Gudhjem Jernbaneselskab – AGJ
Senere sammenlagt under navnet De Bornholmske Jernbaner – DBJ
I Jernbaneloven af 20. marts 1918, blev det vedtaget at der skulle opføres endnu to strækninger. Nexø-Østermarie via Ibsker og Svaneke, samt Gudhjem-Rø.
Disse to strækninger blev dog aldrig realiseret.
Stationer, stop og trinbrætter:
Neksøbanen:
Rønne Nord
Rabekkeværket sidespor
Kølleregårde trinbræt
Smørenge trinbræt
Efter at have været et privat lysthus i et halvt århundrede er trinbrættet i dag i DBJ Museets eje.
Langemyre trinbræt og sidespor
Pedersker station
Pilemølle trinbræt
Balke trinbræt
Hundsemyre trinbræt
Allingebanen
Rønne Nord
Splidsgård trinbræt
Spellingemose sidespor
Helligdommen station (1912-1913)
Humledal trinbræt
Sandkås trinbræt
Allinge station
Korsbjerg
Hammershus station (omdøbt til Sandvig station i 1914)
Gudhjembanen
Skørrebro trinbræt
Vallensgård sidespor
Christianshøj trinbræt
Åløse station
Østerlars station
Stavehøl trinbrædt
Gudhjem station
DBJ’s Materiel
Tog
Damplokomotiver
Skinnebusser
Vogne
Busser
DBJ stod i en periode også for buskørsel på Bornholm.
I 1931 overtog DBJ vognmandsforretningen “Svaneke Automobil Selskab A/S“
1948 Bedford OB – Bil 12
DBJ’s Bil 12, er kommet på museum, og kan ses på Bornholms Tekniske Samling.
Karrosseriet er bygget hos Aage Jensen
Indregistreret som MK 94 276 og J 1732
1950 Chevrolet QX – Bil 1
Indregistreret som J 1727
Karrosseriet blev bygget af Aage Jensen.
1950 Chevrolet QX – Bil 14
Indregistreret som J 2499
Aage Jensen karrosseri.
Bus på busmuseet
1950 Leyland PS 1/1 – Bil 15
Indregistreret som JA 80.023
Højrestyret, med karrosseri fra DAB-Silkeborg.
Bussen blev kaldt for “Hingsten”, og var primært anvendt som DBJ’s reservevogn.
Nedlæggelsen af De Bornholmske Jernbaner
Lukning af Bornholms stationer
I forbindelse med togdriftens ophør blev stationerne og trinbrætter solgt. Enkelte blev desværre revet ned, og for de små bygninger ved trinbrætternes vedkommende blev enkelte flyttet, og dermed reddet.
Afbrænding af togvogne
I maj 1969, året efter togdriften blev nedlagt valgte man desværre at afbrænde de resterende togvogne.
Bornholms Produkthandel modtog store mængder af materiel med en klausul om at intet måtte videresælges. Lidt blev dog reddet, da bytte med øl øjensynligt ikke var omtalt i klausulen.
Nedlæggelse af banestrækninger
Kort tid efter nedlæggelse af driften, begyndte man at demontere spor og sveller.
Offentligt tilgængelige DBJ steder og emner:
DBJ Museet i Nexø.
Jernbane broer, viadukter og lign.
Alle de opførte jernbane broer og viadukter findes stadig den dag i dag. Dog er det primært cykelturister der ledes over eller under de steder der før husede tog.
Viadukten under Almindingsvej i Rønne.
Leder i dag cyklister og gående under Almindingsvej. En del af disse er elever på vej til Østre skole samt Campus Bornholm.
Viadukten i Aakirkeby
Ligger lidt skjult mellem BAF’s silo og BOFA’s genbrugsstation, og bruges i dag til at lede cyklister under vejen til Almindingen.
Broen over Kobbe å
Broen over Kobbe Å, få meter fra Stavehøl vandfald, er et imponerende bygningværk, der er noget overdimensioneret til den nuværende opgave, hvor trafikken består af cykelturister.
Jernbane strækninger
En del af det Bornholmske cykle netværk er baseret på de gamle jernbane strækninger.
En af de smukkeste må være Kleven mellem Klemensker og Rø.
Materiel der har overlevet
Desværre var der meget materiel der blev brændt og ophugget, men lidt har dog overlevet til i dag.
Hvis du har yderligere informationer om De Bornholmske Jernbaner, så er du velkommen til at efterlade en kommentar. Uanset om du har arbejdet for dem, eller blot rejst med dem. Alle anekdoter har interesse.
22 kommentarer til “De Bornholmske Jernbaner – DBJ”