Express 1 var sammen med søsterskibet Express 2 verdens største dieseldrevne katamaraner da de blev bygget.
Færgen blev bygget i 2009 på InCat værftet i Tasmanien.
- 112,6 meter lang
- 30,5 meter bred
- 3,8 meter dybgang
- 42,1 knob
- 48,690 HK
- 1.200 passagerer
HSC Express 1 har tidligere sejlet under navnene “MGC 66”, “Norman Arrow” og “KatExpress 1”
I 2012 chartrede Molslinjen færgen i 10 år, og i øjeblikket sejler den mellem Rønne og Ystad for Molslinjens datterselskab “Bornholmslinjen“.
Færgen tager ikke levende dyr, eller kølevogne med ophængt kød ombord, når bølgehøjden overstiger 2 meter.
Sager med Express 1
Manglende T-foil
Express 1 fik efter opstarten en del omtale i medierne, hvor man påtalte at den gyngede noget mere end færgerne der tidligere var brugt på ruten.
Da en T-foil, (der anvendes til at stabilisere katamaraner i hø i kraftig søgang) var afbilledet i kontrakten, var der en del debat om denne var fjernet af Molslinjen, for at spare brændstof, inden de overtog overfarten til Bornholm.
Bornholmslinjen (Molslinjen) oplyser dog at den afbillede T-foil, blev anvendt da skibet sejlede i den Engelske kanal, og blev afmonteret inden den blev sat in på Kattegat i 2012.
Den 24. oktober 2019 endte sagen om den manglende T-foil i transportministerens kontor, hvor Molslinjen informerede at T-foilen ville blive monteret i starten af 2020, og at man havde bestilt en helt ny færge, Express 5.
Saltvaltsindtrængen på vogndækket
Der har også været en del utilfredshed fra kunder over at de bagerste rækker af biler, oversprøjtes af saltvand under overfarten.
Vi har også selv haft “fornøjelsen” af at komme ned til en bil der havde fået en “vask”.
Hvis man f.eks. skal have en veteranbil eller lign med til Bornholm er man måske ikke interesseret i at ens stolthed marineres i havvand.
Det samme gælder fragt. Jeg har set en trailerfuld IKEA møbler, i gennemblødt pap emballage, som jeg tvivler er særlig pæn efter udpakning 🙁
Påsejling af chartret fiskebåd
10. maj 2015 påsejlede Express 1 den polske charterbåd Baltic Condor, med 12 fritidsfiskere ombord. Ulykken skete i tæt tåge, og ved ulykken faldt en af passagererne på Baltic Condor over bord. Han blev reddet ombord igen, men havde pådraget sig et brækket ribben ved kollisionen. TV2 Bornholm.
Ifølge haverikommisionen tydede det på at Express 1’s radar var indstillet forkert, da den burde have opfanget Baltic Condor.
Du kan se hvor Express 1 befinder sig på MarineTraffic.
3 kommentarer til “HSC Express 1”