Bygningen der er Bornholms største stationsbygning, er som mange af de mindre stationer tegnet af Mathias Bidstrup.
Indvielsen af stationen skete den 13. december 1900.
Herfra gik tog til både Nexø og Allinge. Hvis man skulle til Gudhjem måtte man stige af på Aakirkeby station, og skifte til et andet tog, på den anden side af perronen.
Remisen
Det var også i Rønne man fandt De Bornholmske Jernbaners første remise.
I remisen kunne fyrbødere og smede foretage vedligehold og de nødvendige reparationer uanset hvordan vejret var udenfor.
Den første remise havde kun to spor, og blev primært anvendt til vedligeholdelse af jernbanens lokomotiver, men efterhånden som årenen gik udviklede den sig, så den til sidst var et stor bygning, der pænt buede sig om en lokalt fremstillet drejeskive.
I dag findes dele af remisen stadig, og har indtil for nyligt været anvendt af Regionskommunen til garageanlæg og værksted for BAT’s busser.
Drejeskiven
Nexø Maskinværksted fremstillede i 1916 mindst én drejeskive til jernbanen, om den på billedet blev brugt ved Rønne H, eller en af de andre stationer er jeg ikke sikker på.
Stationen blev nedlagt den 28. september 1968, da de sidste tog stoppede kørslen.
Har senere været anvendt til restauration under samme navn, og i dag bruges den til udlejning af cykler til turister der gæster øen.
En særpræget ekstra indgang på bygningens nordvendte gavl. Nogen der kender dens oprindelige funktion? Umiddelbart ser der ud til at have været en væg ret tæt på, bag døren. Har det været et toilet?
Munch Petersensvej 3, 3700 Rønne
Hvis du har yderligere informationer om Rønne H, så er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar nederst på siden.
4 kommentarer til “Rønne H Station”